FKA Twigs, Magdalene. Artpop, elektronika i złamane serce.
Biblijna Maria Magdalena jest inspiracją dla drugiego albumu brytyjskiej wokalistki, autorki piosenek i tancerki znanej pod artystycznym pseudonimem FKA Twigs. Nie jest to jednak Maria Magdalena-prostytutka z wypaczonej przez Kościół (i papieża Grzegorza I Wielkiego) interpretacji Ewangelii, lecz raczej silna, odważna i niezależna kobieta, która nie chowa się za mężczyzną i gotowa jest zawsze bronić swoich racji oraz przekonań. Magdalena to także istota zrodzona z i dla pożądania, pełna miłości i źródło najgłębszej intymności. W muzycznej kreacji FKA Twigs Maria Magdalena przyjmuje postać patronki wszystkich kreatywnych kobiet, które tworzą z miłości i pożądania, ale też z depresji i złamanego serca. Wyprodukowany w nurcie artpopu i elektroniki, z elementami hip hopu, trip hopu i trapu, jest Magdalene albumem o miłosnych relacjach, stanowiących niewyczerpane źródło paliwa dla utalentowanych artystek pokroju FKA Twigs, mających wiele do zaoferowania i powiedzenia.
FKA Twigs to właściwie Tahliah Debrett Barnett, brytyjska autorka piosenek, wokalistka, tancerka i aktorka, urodzona w 1988 roku w Cheltenham w hrabstwie Gloucestershire (ale w rodzinie o jamajsko-hiszpańskich korzeniach). Swoją karierę w muzycznym biznesie Tahliah zaczynała jako tancerka w popowych wideoklipach popularnych artystek w rodzaju Kylie Minogue czy Jessie J. Początek jej solowej muzycznej kariery to dwie EP’ki, adekwatnie zatytułowane EP1 (2012) oraz EP2 (2013), po których ukazała się jej debiutancka płyta długogrająca, równie trafnie nazwana LP1 (2014 rok), po czym artystka wydała swoją trzecią EP-kę M3LL155X w 2015 r. Jej ostatnie dzieło, znakomicie przyjęty przez muzycznych krytyków drugi album Magdalene, ukazał się na początku listopada 2019 roku i jest rezultatem współpracy Twigs z wieloma popularnymi obecnie producentami z obszaru elektroniki, popu, ambientu i muzyki eksperymentalnej (wśród nich Nicolas Jaar, Koreless, Daniel Lopatin, Skrillex, Benny Blanco, Jack Antonoff, Michael Uzowuru oraz Noah Goldstein).
Bezpośrednią inspiracją dla powstania Magdalene było rozstanie Twigs z aktorem Robertem Pattinsonem po
trwającym blisko 3 lata związku. Złamane serce, choroba i nadmierne
zainteresowanie mediów oraz fanów samą jej relacją z Pattinsonem pchnęło
artystkę na twórczą drogę, której zwieńczeniem jest wybitny artpopowy album,
budzący nieodparte skojarzenia z twórczością tak znakomitych muzycznych ikon
jak Kate Bush i Björk. Rozpoczynający płytę spokojny i eteryczny kawałek Thousand Eyes jest bezpośrednią metaforą
dla tłumów fanów i dziennikarzy oraz ich „tysiąca oczu”, oceniających i
krytykujących relację, jaką Twigs miała z Robertem Pattinsonem. Wspomagany
tylko delikatnym brzmieniem syntezatorów utwór jest właściwie zaśpiewany a
capella, a głos samej wokalistki powielony do tego stopnia, że przypomina
jednoosobowy chór. O miłosnej relacji jest też następny na albumie Home with You, inaugurowany dźwiękami
fortepianu i przepięknie zwieńczony partią klarnetu. Poza zewnętrzną presją na
swoją relację, FKA Twigs nawiązuje również do swoich zdrowotnych problemów,
czyli mięśniaków macicy, które skutecznie unieruchomiły ją w domu i skazały na
życie w odmętach bólu oraz nasilającej się depresji. W kolejnym kawałku Sad Day
zdecydowanie dominują syntezatory, kreujące skrajnie melancholijną atmosferę
utworu. Delikatny sopran FKA Twigs rzuca otwarte wyzwanie światu i drugiej
osobie: to ostatnia próba uratowania miłości i wzniesienia się ponad bezduszną
monotonię codziennego życia bez kogoś wyjątkowego tuż obok. W Holy Terrain królują brzmienia spod
znaku trapu i hip hopu, a Twigs partneruje amerykański raper Future. Artyści
wcielają się w próbującą wznieść się na wyższy poziom relacji parę, przy czym
on jest złamanym i uzależnionym od narkotyków cieniem samego siebie (jak to
Future zazwyczaj), ona natomiast mającą wiele do zaoferowania kobietą-miłosną przystanią.
Wiadomo, miłość niemożliwa.
Najciekawiej
robi się w drugiej połowie albumu, wraz z tytułową kompozycją Mary Magdalene. Z miejsca dostajemy
tutaj niedwuznaczne nawiązanie do This
Woman’s Work Kate Bush, a sam utwór zgodnie ze swoim tytułem koncentruje
się na biblijnej postaci Marii Magdaleny, jednej z najżarliwszych popleczniczek
Chrystusa, przez setki lat niesłusznie uważanej przez Kościół za prostytutkę i „grzeszną
kobietę”. Jako patronka silnych i odważnych kobiet, Maria Magdalena patronuje
również całemu albumowi w jego dążeniu do zamanifestowania kobiecego punktu
widzenia na historię, sztukę, ale też zwykłą międzyludzką intymność. Warto
również zauważyć, że wokalna maniera FKA Twigs w tym utworze (szczególnie w
finale) budzi żywe skojarzenia z falsetem Kate Bush i sposobem, w jaki ta artystka
go używała na swoim albumie The Dreaming
z 1982 roku. Najbardziej energetyczny na płycie Fallen Alien przynosi kolejną metaforę kobiety jako „obcego” lub „outsidera”
na naszej planecie, w stosunku do którego mężczyzna odczuwa nieustanną potrzebę
ujarzmienia oraz podporządkowania sobie mentalnie i emocjonalnie. W moim
skromnym zdaniem najpiękniejszym na płycie Mirrored
Heart Twigs w formie porywającej ballady porusza temat samotności i braku kogoś,
kogo moglibyśmy nazwać „bratnią duszą” albo po prostu partnerem, z którym łączy
nas duchowa więź, wyróżniająca tę jedną wyjątkową relację spośród tysięcy
innych. W refrenie tej piosenki
czuć wyraźnie to uniwersalne łaknienie posiadania kogoś takiego w swoim życiu: But I’m never gonna give up / Though I'm
probably gonna think about you all the time / And for the lovers who found a
mirrored heart / They just remind me I'm without you. Od
samotności niedaleka droga do depresji, i o tym właśnie jest następny na albumie
kawałek Daybed. Subtelna paleta
dźwiękowa znakomicie oddaje klimat tej kompozycji, połączenie przestrzennej
elektroniki i ambientu w punkt przemyca to wewnętrzne dryfowanie po oceanie
niemocy. Magdalene kończy oparta
głównie na brzmieniu fortepianu ballada Cellophane,
jednocześnie pierwszy singiel promujący cały album. Cellophane przynosi ostateczną metaforę uczuć w miłosnym związku
jako opakowanych w celofan, a więc widocznych dla wszystkich wokół i
jednocześnie skazanych na porażkę oraz wypalenie. Zawinięte w plastik emocje to
symbol końca relacji, zapakowanej w celofan i odłożonej na półkę lub
wyniesionej na strych, aby tam kurzyła się dalej z innymi zbędnymi już
rzeczami.
Użyteczne linki:
https://en.wikipedia.org/wiki/FKA_Twigs
https://www.youtube.com/c/fkatwigs/featured
https://www.facebook.com/fkatwigs
https://www.instagram.com/fkatwigs/
https://open.spotify.com/artist/6nB0iY1cjSY1KyhYyuIIKH?autoplay=true
Komentarze
Prześlij komentarz